túraleírás

Gibraltár motoros túra 6. rész

Clint Eastwood és a spagetti westernek nyomában

Ébredés után derült csak ki, hogy milyen gyönyörű helyen is szálltunk meg!

Izgatottan vágtunk neki a napnak, mert várt minket Andalúzia, Európa legmagasabban fekvő aszfaltozott útja a Sierra Nevadán az estét pedig már nagyon rég vár Granadában tölthettük!

Útba es esett a „B terv”, ahol este lebeszéltük a reggelit. Odaértünk, leültünk, kértük a reggelit.

–    Milyen reggelit? – hangzott el a váratlan kérdés.
–    Nálunk nincs is reggeli! – folytatta a felszolgáló. (mindeközben többen falatoztak már)
–    De hát este megbeszéltük?! – mondtam neki.
–    Ja, akkor már hozom is! – folytatta.

Közben az is kiderült, hogy csigát nem csak a Franciák esznek…. nyami.

Mivel hosszú volt még az út és a partmenti rész elég unalmas volt, Autovia-n kezdtünk. Feltűntek az arab feliratok az útmenti táblákon, jelezve, hogy Afrika karnyújtásnyira van. A táj még kopárabb lett, sok helyen teljesen hiányzott a növényzet és inkább kősivatagra emlékeztetett. Ahogy beértünk a hegyek közé le is hajtottam a gyorsforgalmiról és keskeny mellékutakon folytattuk az utat a Sierra Nevada felé.

A sziklákat vörös talaj váltotta fel, kísértetiesen hasonlít a táj Arizónához! Nem csoda, hogy itt forgatták a spagetti westernek java részét.

Europában ehhez foghatót még nem láttam, nagyon egyedi és utánozhatatlan, pláne ekkora méretben! Igazán különleges vidék, fel KELL írni arra a bakancslistára!!!

A Sierra Nevadára vezető út nem a megszokott magas hegyi út. Maga a Sierra Nevada sem a szokványos forma, lapos, lekerekített, nem látszik raja a 4.400 méter! Nincsenek szűk visszafordítók, sziklák és szakadékok. Széles, tempós, elnyúlt kanyarokkal. Nagyon nagyot lehet rajta menni! Kicsit hasonlít a Mont Ventoux-hoz, bár az hófehér.

Sajnos az út 2.600 méteren le van zárva egy sorompóval és gépjárművel nem lehet felmenni a 3.300 méteres magasságig. Lett volna lehetőség kikerülni a sorompót, de a nemzeti park dolgozói aktívan használták az utat és jelentős bírság járt a behajtóknak. Így igazából az Ötzaler a legmagasabb JÁRHATÓ aszfaltozott út Európában, aztán néhány méterrel alacsonyabb Col de la Bonette Provance-ban.

A bánatot érezhették a keselyűk is, mert elkezdtek felettünk körözni, így kicsit csalódottan elindultunk lefelé a hatalmas hegyről. Már felfelé is feltűnt, hogy többen állnak az út szélén kamerákkal, de sehol nincs kiírva, hogy kanyarfotó. A város parkolója – és lefelé már az út is – tele volt álcázott, még be nem mutatott Audikkal, Mercikkel és BMW-kel. Rótták az utakat fel és le, van amelyik kicsi utánfutót húzott maga után, amivel a károsanyagok kibocsájtását mérték. A helyi suhancok pedig lesték őket és lőtték el a fotókat, videókat.

Lefelé többször megálltunk gyönyörködni a csodálatos látványban. A Sierra Nevadát nem veszik körbe magas hegycsúcsok s így minden irányba nagyon messze el lehet látni. Nagyon meghatározó élmény ez a hegy!!!

A granadai szállás az óvárosban volt, közel az Alhambrához. Az óvárosba csak külön engedéllyel és sorompókon át lehet csak behajtani, de nem szegte a kedvünket. Készítettem is egy kis videót a belváros szűk utcáiról és sikátorairól, nagyon hangulatos és egyedi!

Youtube videó Granada utcáiról és sikátorairól.

A szobánk ablaka az Alhambrára nyílt. Mivel időben értünk a szállásra, bele is vetettünk magunkat a kelet és nyugat furcsa egyvelegét képező városkába. Bekukkantottunk a granadai egyetemre, amit a pécsihez hasonlóan a 14. század közepén alapítottak a Mórok. Már ott leesett az állunk a mór építészet csodálatos, részletgazdag formáiban és akkor még nem is gondoltuk ezt csak pici bevezető….

Késő estig jártuk a szűk utcákat és szívtuk magunkba a hely szellemét és tömtük a hasunkba a finomabbnál finomabb, egzotikus ételeket (és söröket).

Erre a napra két vicces közlekedési tábla is került a gyűjteményebe: az egyik a Sierra Nevadán próbálta védeni a motorosokat a ráfutásos belesetektől a másik pedig hangsúlyozni próbálta, hogy keskeny az utcácska: 1,8 méter, fizikailag lehetetlen behajtani. Mondanom sem kell, hogy azért voltak próbálkozások….

A lefekvés is izgalommal teli volt: másnap 9-re volt belépőn az Alhambrába!!!